Saturday, January 7, 2012

~ShArINg iS CariNg~

~Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh~



Semalam hamba telah menghadiri satu seminar motivasi yang diadakan di hotel Grand River view. Seminar Kuasai Potensi Diri Transformasi Hidup 2012 oleh seorang mentor  terkenal  tanahair iaitu Dr Azizan Osman. Banyak yang telah dikongsikan oleh Dr. Azizan, antaranya bagaimana nak jadi KAYA dan BERJAYA. Tapi hamba saje je nak tambah disini bagaimana nak jadi KAYA,BERJAYA dan BAHAGIA dunia akhirat.
Semalan Dr. bagi 9 prinsip untuk KAYA dan BERJAYA..dan Dr. tambah lagi 1 prinsip sebab peserta-peserta yang bersemangat dan sporting.
Salah satu prinsip tu ialah the power of GIVING or RECIPROCAL ataupun SHARING. Jadi kat sini hamba nak kuasai prinsip of SHARING ni dengan post kat blog hamba yang dah lama tak dijenguk ni. Gementar jugak nak buka blog hamba ni, mana tau kot-kot dah tak boleh nak masuk; mana tak nye, dah berapa dekad tak melawat blog MOTIVATE YOURSELF ni.
Tanpa membuang masa lagi, memandangkan masa begitu berharga hamba akan teruskan menulis pasal prinsip-prinsip nak jadi kaya & Berjaya.
Prinsip pertama ialah the power of GRATITUDE ataupun prinsip BERSYUKUR.
Sebagai seorang manusia dan hamba Allah, kita kenalah sentisa bersyukur dengan apa yang kita ada dan apa yang diberikan kepada kita disamping kita berusaha untulk mncapai yang lebih baik. Sentiasa bersyukur dan redha dapat menambah lagi rezeki kita sebab lebih banyak kita bersyukur lebih banyak nikmat dan rezeki yang akan kita dapat. Jadi sebagai tanda bersyukur, kita kenalah sentiasa berterima kasih dengan orang di sekeliling kita.Kat sini hamba inign mengucapkan terima kasih kepada bos hamba yang sponsor yuran hamba dan kawan hamba ke seminar motivasi Dr.Azizan. Bukan setakat orang je, pada binatang & pokok-pokok pun kita kena berterima kasih jugak . kenapa??? Fikir-fikir la sendiri yer. Jadi kalau kita menghadapi sesuatu kesukaran ataupun kesusahan, janga mengeluh tapi sebaliknya bersyukur dengan apa yang terjadi. Fikir positif bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya. Dengan cara ini kita akan menjadi orang yang sentiasa bersyukur dan hati kita juga jadi lebih tenang. Tak percaya tuanhamba cubalah prinsip ini. Sentiasalah berfikiran POSITIF. TUKAR YANG NEGATIF JADI POSITIF.

Hamba rasa setakat ini dulu post hamba mengenai prinsip- prinsip nak jadi KAYA, BERJAYA&BAHAGIA.
lain masa hamba akan postkan lagi 9 prinsip yang diberikan dalam program Dr Azizan tu ya. hamba berharap dengan post hamba pada hari ini dapat memberi manfaat kepada semua yang sudi melawat dan membaca coretan hamba ini. jumpa lagi!!

2 comments:

serikhalisah.blogspot.com said...

nice entry..satu permulaan yg baik...teruskan memberi dan berkongsi =)

serikhalisah.blogspot.com said...

nice entry..permulaan yg amat baik...akn slalu menjenguk insyaAllah..=)