Thursday, January 26, 2012

~poST LimA~

Salam bahagia dan salam 1 Malaysia kepada tuanhamba semua. Post hamba pada kali ni adalah mengenai kuasa perwatakan ataupun the power of CHARACTER. Setiap manusia mempunyai perwatakan yang berbeza. Terdapat pelbagai kajian yang dilakukan bagi mengenali perwatakan seseorang. Antaranya kajian perwatakan berdasarkan tarikh dan bulan kelahiran. 

Melalui perwatakan kita boleh mengawal dan mengubah diri kita kearah yang lebih baik. Mengenali dan mengetahui perihal perwatakan diri kita, ia dapat membantu kita dalam menguasai perwatakan kita dan percaya atau tidak ia memberi kesan keatas sikap dan cara kita bertindak dalam kehidupan seharian. Setiap manusia ada perwatakan yang baik dan tidak. Tapi jika mengenali dan memahami sikap dan perwatakan kita, kita dapat mengubahnya kearah yang positif dan jadikan serta gunakan perwatakan tersebut untuk mencapai kejayaan dan kebahagiaan. Contohnya jika tuanhamba seorang yang pemalu dan pendiam, tuanhamba pasti mengatakan bahawa ianya adalah sesuatu yang tidak baik, itu tidak tepat, sebenarnya setiap manusia perlu kepada perasaan malu, Cuma bagaimana kita mengekploitasi perwatakan kita itu untuk digunakan kearah yang memberi manfaat kepada kita. 

Jika kita tidak mempunyai perasaan malu, kita akan melalukan sesuatu perkara yang tidak baik tanpa segan silu. Perwatakan boleh diekploitasi supaya ianya menjadi sesuatu sikap yang berguna untuk mencipta kejayaan dan kebahagiaan. Buatlah kajian keatas sikap dan perwatakan tuanhamba hari ini!!

No comments: