Sunday, January 8, 2012

~post 2~

::.Assalamualaikum.::
Selamat pagi kepada semua!! Hari ini hamba kembali untuk tunaikan janji hamba kepada tuanhamba semua. Hamba berharap post ini memberi manfaat dan jalan kepada tuanhamba semua bagaimana nak jadi KAYA, BERJAYA dan BAHAGIA.
Semalam hamba dah kongsikan the power of gratitude ataupun bersyukur .
Prinsip bagaimana nak jadi KAYA, BERJAYA & BAHAGIA yang kedua ialah the power of FOCUS/ MIND. Percaya atau tidak, minda kita mempunyai kuasa yang amat kuat untuk menentukan kejayaan kita samada kita sedar atau tidak Jika, tuanhamba fokuskan dengan apa yang tuanhamba inginkan maka minda akan menerima arahan bahawa tuanhamba memberi arahan untuk mencapai keinginan tersebut dan tuanhamba betul-betul menginginkannya. Jadi amat penting disini mempunyai fikiran yang positif. Fokuskan perkara-perkara yang positif sahaja. Sebut perkataan-perkataan yang positif sahaja. Elakkan menggunakan perkataan “tidak, jangan, tapi” dan lain-lain perkataan negatif. Jika tuanhamba seorang yang pemarah dan ingin berubah., tuanhamba boleh tuliskan “saya seorang yang pemaaf/saya mesti jadi seorang yang pemaaf/saya pasti saya seorang yang pemaaf” dengan berfikir sedemikian maka tuanhamba telah memberi arahan kepada minda untuk menjadi seorang yang pemaaf kerana sewaktu melafazkan ataupun menuliskan perkataan tersebut tuanhamba mengambarkan tuanhamba sebagai seorang yang pemaaf.. Sebaliknya jika tuanhamba menggunakan perkatan jangan atau tidak, contohnya “saya bukan seorang yang pemarah, saya tidak bersikap pemarah” maka minda akan tersalah menerima arahan kerana minda kita tidak menerima perkataan -perkataan negative. Selain itu, sewaktu melafazkan perkataan tersebut, tuanhamba sedang memikirkan tuanhamba seorang yang pemarah.
The power of DREAM ataupun impian ialah prinsip yang ke tiga untuk menjadi KAYA, BERJAYA dan BAHAGIA. Hamba ada membaca buku membina imaginasi cemerlang karya HM Tuah Iskandar, bahawa minda kita terbahagi kepada 2 bahagian iaitu minda sedar dan minda luar sedar atau dalam bahasa saitifiknya conscious and unconscious mind. Minda sedar dan minda luar sedar berhubung antara satu sama lain. Jadi kalau tuanhamba inginkan sesuatu cuba tuanhamba semua khayalkan ataupun bayangkan impian dan cita-cita tuanhamba.jika tuanhamba menginginkan sebuah rumah yang mewah, cuba tuanhamba bayangkan sebuah rumah mewah dengan kolam renang dan perabot-perabot yang mewah. Tak salah berkhayal tapi jangan lah keterlaluan. Selepas tuanhamba khayalkan impian tersebut tuanhamba tuliskan dan tampal gambar - gambar rumah yang tuanhamba impikan tue. Dengan berbuat begitu minda sedar akan memberi arahan kepada minda luar sedar untuk mencari jalan bagi mencapai target ataupun impian tuanhamba. Itulah kuasa minda kita yang dikurniakan oleh Allah. So, sebagai hamba Allah kita kena menggunakan nikmat akal yang diberikan dengan sebaik mungkin sebagai salah satu cara kita bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan. Jika tuanhamba ingin mengetahui dengan lebih lanjut lagi mengenai kuasa minda tuanhamba bolehlah membaca buku HM Tuah>>Membina imaginasi cemerlang.<<.

No comments: