Tuesday, January 10, 2012

~post 3~

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan salam sejahtera..

Amboi panjangnye salam pagi nie..ya, kata Dr. Azizan barulah rezeki pun penuh. So tuanhamba semua kalau nak rezeki yang penuh kenalah jawab salam hamba dengan penuh juga.
Kali ini hamba kembali untuk terus berkongsi ilmu dengan saudara hamba semua. so, hamba akan teruskan mencoret perihal prinsip – prinsip bagaimana nak jadi KAYA, BERJAYA & BAHAGIA.

Prinsip yang ke-4 ialah sebagaimana yang hamba sedang lakukan sekarang ni..iaitu the power of GIVING/RECIPROCAL/SHARING ataupun prinsip berkongsi. Senyumlah pada semua orang orang disekeliling kita. Senyum itu sedekah, dan itulah sesuatu yang hamba rasa senang untuk diberikan kepada orang lain. Mungkin kita tidak berupaya untuk untuk memberi sesuatu yang berharga, tapi maniskanlah wajah kita dengan senyuman dan semoga keceriaan dan senyuman kita boleh memberi kebahagiaan kepada orang di sekeliling kita. Hamba amat seronok sekali untuk berkongsi ilmu yang hamba dapat timba melalui seminar Dr Azizan ni. “sharing is caring” itulah yang selalu kita sebut; tapi sejauh mana kita mengamalkannya.. kongsilah apa yang tuanhamba ada. Tak semestinya harta dan kekayaan sahaja, tapi ilmu, pendapat dan impian juga boleh dikongsikan. Bahkan alam semesta ini kita berkongsi dengan makhluk- makhluk lain ciptaan yang Maha Pencipta. Itulah besarnya kuasa berkongsi..mungkin kita tidak sedar bahawa sekarang kita sedang berkongsi , tapi terimalah hakikatnya bahawa kuasa berkongsi itu amatlah besar. So, lepas ni, jangan malu dan segan untuk berkongsi sebarang ilmu atau pendapat atau apa saje dengan saudara- saudara tuanhamba.


Pernahkan tuanhamba Berjaya tanpa bantuan sesiapa?? Hamba yakin 150% bahawa jawapannya tidak. Hamba begitu yakin kerana tanpa prinsip yang ke-5 ini tuanhamba tidak akan Berjaya, Iaitu the power of TEAMWORK. Kuasa bekerjasama dan bantu-membantu amat memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan kita pada hari ini. Hamba yakin bahawa tuanhamba juga bersetuju dengan prinsip ini.. cuba tuanhamba sebutkan apakah kejayaan yang tuanhamba telah capai tanpa bantuan ataupun keterlibatan orang lain samada secara langsung atau tak langsung. Hamba yakin tentu tiada bukan. Jadi sentiasalah berterima kasih dengan orang di sekeliling kita. Ini hamba amati melalui pengalaman kehidupan hamba sehari- hari. Baru- baru ini hamba mendapat panggilan temuduga untuk jawatan pegawai. Tapi surat panggilan temuduga telah sampai lewat iaitu pada hari temuduga tersebut. Disini keterlibatan adik hamba yang bagitau hamba perihal surat tersebut. So, hamba tanpa membuang masa terus call jabatan tersebut dan bagitau perihal surat tersebut yang sampai lewat. Dengam bantuan dan kerjasama dari jabatan tersebut hamba dapat menghadiri temuduga tersebut pada hari yang lain. Temuduga tersebut diadakan di Terengganu, dan hamba tinggal di Kelantan. Bantuan dari abang hamba yang sudi cuti kerja semata-mata nak hantar hambar pergi interview tak dapat hamba lupakan. Selain itu ramai lagi orang yang banyak memberi kerjasama kepada hamba yang kalau hamba nak ceritakan semua, rasanya sampai esok pon x abis..anyway, Kerjasama dari mereka semua yang menentukan kejayaan hamba  pada hari ini. Terima kasih semua atas kerjasama yang diberikan.. jasamu dikenang. Jadi, cuba tuanhamba semua fikir-fikirkan setiap kejayaan yang tuanhamba capai, siapakah yang terlibat dan cuba bayangkan tanpa mereka dapatkah tuanhamba mencapai kejayaan tersebut.


Hamba rasa sekadar ini saje coretan hamba untuk post kali ni..harap maaf jika ada tersalah bahasa atau terasa. Hamba sekadar berkongsi ceritera sahaja. Harap menjadi panduan dan peringatan serta memberi manfaat kepada semua.. Jumpa lagi dilain ketika!!

No comments: